5 مرحلهی اصلی چرخهی تجارت، اگرچه که مدیران و بازاریابان، مراحل چرخهی تجارت را به روشهای مختلفی تحلیل میکنند؛ اما یک حقیقت در تمام مدلها ثابت است. بعد از مرحلهی راهاندازی، شرکت به یک نقطه عطف میرسد و رشد و توسعه اتفاق میافتد. اگرچه که تمام مراحل چرخهی تجارت، چالشها و فرصتهای منحصر به فرد خود را دارند اما مرحلهی رشد از اهمیت ویژهای برخوردار است و منجر به موفقیت حقیقی شرکت میشود.
5 مرحلهی اصلی چرخهی تجارت
1- ایدهپردازی
شما در مرحله اول، ایدهای در سر دارید اما شرکتی را هنوز ثبت نکردهاید. آنچه در سر دارید ایدهای است مربوط به محصول یا خدماتی که میخواهید ارائه دهید و میخواهید از چگونگی توسعه و اجرای این ایده اطلاع کسب کنید.
در طی مرحلهی پیشرفت، شما باید وقت زیادی را صرف ایدهپردازی کنید و نظر دیگر دوستان و همکارانتان را بپرسید تا بتوانید جوانب را کاملاً سنجیده و آن را به بهترین شکل ممکن به واقعیت تبدیل کنید.
2- راهاندازی
مرحلهی راهاندازی فوراً بعد از تاسیس شرکت اتفاق میافتد. تصمیماتی که در این دوره میگیرید؛ با آیندهی شرکت و یا موفقیت و شکست آن در ارتباط است.
مرحلهی شروع با آزمایش محصول، تغییرات مکرر، تلاشهای مداوم و گاهاً خسته کننده برای افزایش مشتری و بازدهی آنها شناخته میشود؛ که در نتیجه محصول و خدمات شما را توسعه میبخشد و چراغ شرکت شما را روشن نگه میدارد. در مرحلهی راهاندازی، کار شما شدیداً به سرمایهی اولیه، وابسته است. باید در این مرحله، پول کمی را خرج کسبوکار کنید؛ مگر در مواردی که هزینهها، مربوط به مشتریها و خدماتتان باشد.
3- رشد و ثبات
در طی مرحلهی رشد و ثبات، شرکت شما باید تعدادی مشتری داشته باشد. در این مرحله، شما باید مدام درآمدزایی و مشتریان بیشتری جذب کنید.
4- رشد و توسعه
این مرحله بخشی از مرحلهی رشد تجارت است و توسعه درست بعد از ایجاد ثبات، رخ میدهد. شرکت باید اقدام به توسعه محصولات یا خدمات کند و در بازگشایی موقعیتهای جدید قدم بردارد. این کار به سرعت باعث رشد شرکت میشود.
این مرحله و توسعهی سریعش باعث ایجاد چالشهای جدید برای صاحبان تجارت میشود و ممکن است این چالش، همان نقدینگی و در دسترس بودن منابع، باشد. اکثر تجارتهای موفق در توسعه سریع با مشکل مواجه میشوند. باید سیستم گزارشدهیتان را مدیریت کنید تا برگشت سود را در همه چیز اندازه بگیرید و از تصمیماتی که برای افزایش سود میگیرید مطمئن شوید.
5- رسیدن به قله موفقیت
اکنون در مرحلهی آخر چرخهی تجارت هستید؛ شما باید سود ثابتی را سال به سال بدست آورید. در این مرحله صاحبان شرکت معمولاً کمتر در عملکرد شرکت دخیلاند و و مسئولیت مدیریت کل و کارمندان را برعهده میگیرند.
آنها باید شرکت را همانطور که هست نگه دارند؛ توسعه بیشتر را هم در نظر بگیرند و هوشمندانه و در مسیر درست، تلاش کنند. در این مرحله حتی، گاهی لازم است خروج از شرکت را در نظر بگیرند و یا حتی از فروش شرکت یا واگذاری کامل آن ممانعت کنند.