برای شروع یک استارتاپ به چه نکاتی باید توجه کرد؟، طرح استارتاپ را قبل اجرا بنویسید، مالکیت استارتاپ ها چالش هایی دارد که خاص اندازه و کارکرد آن کسبوکار است. مالک یک استارتاپ باید به مشکلات مربوط به فروش، تحویل، تامین مالی، مدیریت و گسترش کسبوکار با کارمندان کم یا حتی بدون کارمند برسد و در همین حال سعی کند در این کسبوکار موفق شود.
مهمتر از همه حفظ علاقهی تمام ذینفعان، مثل مشتریها، سرمایهگذاران و تیم شرکت است تا در مدت کوتاهی کارها به جریان بیفتد. ادارهی کسبوکارهای کوچک هم از نظر شخصی و هم مالی میتواند بسیار پرارزش باشد.
ایدهتان را مکتوب کنید.
خیلی مهم است که ایدهها را از ذهنتان بگیرید و روی کاغذ بیاورید. موفقترین استارتاپ ها، محصول یا خدمت جدیدی ارائه میکنند یا قسمتی خاص از بازار را به خود اختصاص میدهند.
دلیلتان برای شروع یک کسبوکار هر چه که هست، حتماً آنها را بهروشنی و با دقت مکتوب کنید.
- خوب است که بارها پیشنویس طرح تجاریتان را مرور یا بازنویسی کنید.
- تا جایی که میتوانید جزئیات بیشتری در طرح تجاریتان بگنجانید. گیر دادن به جزئیات به اندازهی نادیدهگرفتنشان خطرناک نیست.
- خوب است که سوالاتی هم در پیشنویس طرح تجاری خود بگنجانید.
شناسایی آنچه نمیدانید، بهاندازهی آوردن چیزهایی که میدانید مهم است.نباید طرح تجاری با سوالاتی بیپاسخ به سرمایهگذاران احتمالی ارائه شود. مشخصکردن سوالات مرتبط در پیشنویسهای اولیه کمکتان میکند؛ سوالاتی را شناسایی کنید که در طرح تجاری نهاییتان باید پاسخ دهید.
با مرکز توسعهی استارتاپ محلیتان ملاقات کنید.
مرکز توسعهی استارتاپ در تمام مراحل چرخهی عمر کسبوکارها کمک میکند. آنها میتوانند به شما کمک کنند که طرح تجاری درجه یکی بنویسید که با آن سرمایهگذاری جلب کنید و مشاورهشان همیشه رایگان است.
مشتریان بالقوه خود را شناسایی کنید.
در طرح تجاریتان استارتاپ باید مشخص کنید که چه کسانی احتمالاً خریدار محصول یا خدمتتان هستند. چرا این افراد به محصول یا خدمت شما نیاز دارند یا خواهان آن هستند؟ پاسخ این سوالات کمک میکند که تمام جنبههای عملیاتهای کسبوکارتان را تعیین کنید.
- خوب است که سوالاتی دربارهی خدمت یا محصولتان بپرسید. مثلا بپرسید که محصول-خدمت من برای آدمهای جوانتر جذاب است یا پیرتر؟ آیا مصرفکنندگان کمدرآمدتر از پس هزینهی خرید محصول-خدمت من برمیآیند یا این محصول و یا خدمت لوکس محسوب میشود؟
- محصول-خدمت من برای آدمها در محیطهای خاص جالب است؟ شما نمیتوانید تایرهای مخصوص برف را در بندرعباس یا حولههای ساحلی را در یزد بفروشید، پس دربارهی جذابیت محصول خود واقعبین باشید.
منابع مالیتان را مشخص کنید.
لازم است در طرح تجاریتان به سوالات اصلی دربارهی وضعیت اعتباری کسبوکارتان پاسخ بدهید.
- محصول یا خدمتتان چطور پول خلق میکند؟ هزینهی تولید محصول یا خدمتتان چقدر است؟ هزینههای عملیاتی و کارکنانتان را چطور پرداخت خواهید کرد؟ این سوالات و چیزهای دیگری از این دست سوالات اصلی هستند که باید هنگام برنامهریزی برای آیندهی مالی کسبوکارتان به آنها پاسخ دهید.
رشد پروژه
تمام استارتاپ های موفق باید پایگاه مشتری و ظرفیتهای تولیدشان را در طول چند سال عملیاتی اول گسترش دهند. حتماً مشخص کنید که کسبوکارتان چگونه میتواند به پتانسیل رشد پاسخ دهد.
- دربارهی پتانسیل رشدتان واقعبین باشید. بهخاطر داشته باشید که رشد شرکتتان نیازمند رشد سرمایه هم هست. تحمیل رشد زیادی در زمان کم میتواند سرمایهگذاران بالقوه را خیلی زود فراری بدهد.